Lanserer nye Bergensbrygg

Handverksbryggeriet AS lanserer nye Bergensbrygg

Med Bergenhus, Hanseaten og Strilabrygg, lanserer Handverksbryggeriet AS tre nye og skumfriske smaksopplevelser. Inspirasjonen er hentet både fra lokale smakstradisjoner og fra Bergens historiske rolle som innskipingshavn for nye og spennende smaksimpulser.

Etter stor suksess med tradisjonsøl fra Voss, Hardanger og Sogn, satser Handverksbryggeriet AS videre på kvalitetsbrygg med lokal identitet. Denne gangen har turen kommet til Bergen og tre nye Bergensbrygg: Hanseaten, Bergenhus og Strilabrygg.

- Handverksbrygg er i vinden som aldri før, og forbrukerne er opptatt av kvalitet, tradisjon og lokal forankring på en helt annen måte enn tidligere. De tre bryggene vi lanserer nå, spiller på hver sin måte på Bergens stolte historie og byens rolle som smeltedigel for smaksimpulser fra fjern og nær, sier Willy Roger Jacobsen, administrerende direktør og eier av Handverksbryggeriet AS.

Hanseaten er et lyst og lettdrikkelig brygg basert på den populære tyske ølsorten Kölsch. Ølet er brygget med førsteklasses tysk pilsnermalt og har lette og delikate malttoner.

- Impulser fra ølnasjonen Tyskland har vært viktig for Bergen helt siden middelalderen, og Hanseaten er tysk tradisjonsøl på beste bergensvis – rett og slett en knakende god Bergen Blonde Ale, sier Jacobsen.

Strilabrygg er oppkalt etter strilene – kystbefolkningen i området rundt Bergen – og er inspirert både av lokale hjemmebryggingstradisjoner og ulike Brown Ale-sorter fra de britiske øyer. Brygget har god maltsødme og smakfulle hint av einer og pors – en krydderurt som er brukt i ølbrygging i årtusener.

- Borgerskapet i Bergen brukte tidligere betegnelsen «stril» i nedsettende betydning om fiskere og bønder fra landet. I dag har ordet derimot en klang av levende kystkultur og stolte tradisjoner, sier Jacobsen.

Bergenhus er inspirert av festningsområdet Bergenhus sentralt i Bergen, der Håkonshallen og Rosenkrantztårnet byr på et historisk sus utenom det vanlige.

- Området var et maktsentrum for Norgesveldet i høymiddelalderen, landets fremste vindu mot verden og et viktig innskipingsområde for luksusartikler fra det store utland. Vår Bergenhus er en India Pale Ale i beste amerikanske vestkyststil; med frisk bitterhet og en sitrusaktig aroma der du både kan kjenne hint av tropisk frukt, blomster og furu, forteller Jacobsen.

Handverksbryggeriet utvikler sine resepter i tett samarbeid med anerkjente småskalaprodusenter på Vestlandet, som også står for produksjonen. Bergenhus, Hanseaten og Strilabrygg er selvsagt brygget i Bergen.

De nye ølsortene blir i første omgang tilgjengelig på serveringssteder i Bergensområdet og Vestlandet og kommer i butikk på nyåret. Og ingen bør bli overrasket om Bergenhus, Hanseaten og Strilabrygg får selskap av flere Bergensbrygg i løpet av 2016.

For mer informasjon, kontakt Willy Roger Jacobsen på tlf. 915 32 403.

Bergensbrygg fra Handverksbryggeriet

Hanseaten

BERGEN BLONDE ALE

Hanseaten er et lyst, leskende og lettdrikkelig brygg inspirert av den populære tyske ølsorten Kölsch. Ølet er et såkalt overgjæret brygg basert på førsteklasses tysk pilsnermalt og har en elegant karakter med delikate, rike malttoner og et avdempet humlepreg.

Navnet Hanseaten gjenspeiler påvirkningen fra ølnasjonen Tyskland, som har gitt Bergen viktige impulser helt siden det mektige Hansaforbundet opprettet kontor på Bryggen på 1300-tallet. Disse impulsene finner vi igjen i alt fra arkitektur og navneskikk til ølbrygging. Hanseaten er rett og slett førsteklasses tysk tradisjonsøl brygget i Bergen.

Bergenhus

INDIA PALE ALE

Bergenhus er et forfriskende håndverksbrygg verdig Bergens rolle som smeltedigel for spennende smaker fra fjern og nær. Brygget er oppkalt etter festningsområdet Bergenhus, der du finner både Håkonshallen og Rosenkrantztårnet med Magnus Lagabøtes kastell. Området var et nordisk maktsenter da Bergen var Norges hovedstad, og det var her bergenske stormenn fikk stifte bekjentskap med velsmakende luksusartikler fra det store utland. Derfor var valget enkelt da vi skulle finne et passende navn til en klassisk amerikansk vestkyst-IPA i bergensk tapning.

Bergenhus er brygget med prima Pale Ale-malt og en spennende blanding av amerikansk aroma- og bitterhumle. Humletyper som Simcoe, Cascade og Mosaic gir ølet en frisk bitterhet og en kompleks, sitrusaktig aroma med hint av tropisk frukt, furu og blomster.

Strilabrygg

BERGEN BROWN ALE

Strilabrygg har fått navnet sitt etter strilene – kystbefolkningen i området rundt Bergen. Ordet «stril» ble tidligere brukt av det bergenske borgerskapet i lett nedsettende betydning om fiskere og bønder fra landet, men har i dag en klang av rik og levende kystkultur og stolte tradisjoner.

Strilabrygg er inspirert både av rike hjemmebryggingstradisjoner på Strilalandet og av spennende Brown Ale-typer som mange vestlendinger har stiftet bekjentskap med på turer over Nordsjøen. Brygget er fyldig og mellommørkt, byr på en balansert maltsødme og et hint av karamell som skriver seg fra røstet krystallmalt. Klassiske innslag av einer og pors – en krydderurt brukt i forbindelse med ølbrygging allerede i vikingtiden – gir ølet særpreg og en lang og rik ettersmak.

No items found.